Pomiń nawigację
Blog

Jak przygotować modele do druku 3d ?

Drukarki 3d należą do jednych z najczęściej używanych urządzeń w niemal każdym labie. Dlatego warto wiedzieć jak upewnić się, że plik, który chcemy wydrukować, nie sprawi nam problemów.

Co może wydawać się nieco dziwne - większość z nas najpierw ogląda model na ekranie komputera i jeśli wydaje się w porządku to drukujemy. Co w takiej sytuacji może pójść nie tak? Niestety okazuje się, że dużo - ładny wygląd nie jest równoznaczny z poprawnością konstrukcji.

Skąd więc problemy?

Obiekty 3d, które wrzucamy do druku są zbudowane z połączonych z sobą setek / tysięcy wielokątów. W przypadku najpopularniejszego formatu plików STL są to po prostu trójkąty.

Zwróćcie uwagę, że taki pojedynczy trójkąt jest idealnie dwuwymiarowy - jest płaski i nie ma objętości. Dlatego nie może też zaistnieć w naszej trójwymiarowej rzeczywistości :) - dopiero jak szczelnie zamkniemy wieloma z nich jakąś przestrzeń to uzyskujemy poprawną bryłę.

To niestety nie koniec rzeczy, które mogą okazać się kłopotliwe - grafika komputerowa umożliwia nam np. wsuwanie jednych obiektów w drugie (bez scalania ich), wywijanie siatki na drugą stronę itd.

Próba druku takiego nieprawidłowego modelu może mieć prostą konsekwencję - mimo tego, że wszystko dobrze ustawimy (temperatury, szybkość itd.) to drukarka nie wykona nam go poprawnie.

Naprawa z wykorzystaniem Meshmixera

Zobaczmy jak można spróbować wyeliminować ewentulane problemy z wykorzystaniem darmowego programu "Meshmixer" (można go pobrać tutaj: https://www.meshmixer.com/download.html ).

Po uruchomieniu aplikacji należy wybrać "import" i odszukać interesujący nas plik. Po jego wczytaniu powinniśmy zobaczyć nasz model w głównym oknie.

Pierwsze co warto zrobić to upewnić się, że to co wczytaliśmy ma prawidłowe wymiary. Na pasku z prawej strony klikamy "Analysis", po czym "Dimensions". Jeśli rozmiar się nie zgadza wpisujemy właściwy (dobrą praktyką jest używanie milimetrów) i zatwierdzamy przyciskiem "Done".

Mając to za nami ponownie klikamy "Analysis", następnie wybieramy "Inspector". Jeśli na modelu pojawią się kolorowe kulki to znaczy, że Meshmixer znalazł jakiś błąd. Możemy kliknąć guzik "Auto Repair All" - dzięki czemu program postara się automatycznie wykonać naprawę.

Po tym procesie wybieramy "Export", ustawiamy format na "Binary STL" i zapisujemy nasz plik. Proste, prawda?

Co jednak gdy ta w pełni automatyczna metoda nie zadziała? Jest jeszcze jedno szybkie podejście, które może nam załatwić sprawę - jednak za cenę pewnej utraty detalu.

Na prawym pasku klikamy "Edit", po czym "Make Solid". Suwaki "Solid Accuracy" i "Mesh Density" możemy podciągnąć w prawą stronę, żeby uzyskać lepszą jakość. Zatwierdzamy wynik guzikiem "Accept".

Meshmixer otworzy nam panel "Object Browser" z nowym, "naprawionym" obiektem. Ma on jednak jeden problem - ta nowa siatka trójkątów opisujących nasz model jest bardzo gęsta. Warto ją przed eksportem nieco "odchudzić". Aby to zrobić wybieramy na pasku po prawej "Select" i wciskamy na klawiaturze "ctrl+a" ("cmd + a " na mac-u) - zaznaczy nam to cały model.

Teraz w tym nowym oknie (nie w głównym pasku narzędziowym po prawej) wybieramy "Edit" i "Reduce". Suwakiem ustawiamy o ile procent zostanie zmniejszona ilość ścianek tworzących nasz model.

Jeśli jesteśmy zadowoleni z wyniku pozostaje wyeksportować STL-a w opisany wcześniej sposób. Z tak przygotowanym plikiem powinien poradzić sobie każda drukarka :) .

Witaj w FabLabie

Address

Centrum Kreatywności Targowa

ul. Targowa 56

03-733 Warszawa

Opening hours

Godziny otwarcia:

poniedziałek — piątek 11:00—19:00