Projekty
W FabLabie realizujemy nie tylko warsztaty dla lokalnej społeczności, ale również różnorodne projekty - trwające od kilku tygodni do kilku miesięcy. W ramach poszczególnych projektów skupiamy się albo na wybranych umiejętnościach np. projektowania i druku 3D, albo na rozwijaniu kompetencji w większej liczbie technik.
Zobaczcie, co do tej pory udało nam się zrealizować.
Maker Woman 2022-2023
Dla kogo?
Maker Woman to projekt dla kobiet, które chcą zdobyć nowe umiejętności techniczne i cyfrowe oraz i umocnić swoją pozycję na rynku pracy. Projekt zadebiutował w 2017 roku, a w ciągu 3 lat zostało przeszkolonych blisko 2000 kobiet.
W tym roku Maker Woman wraca! Jeszcze więcej możliwości i nową jakość – to wszystko, aby odpowiedzieć na Wasze potrzeby. Nowa edycja projektu została podzielona na kilka działań: kursy długoterminowe, kursy weekendowe, kursy jednodniowe, a także spotkania sieciujące.
Każdy z kursów profilowany jest pod osoby z różnymi potrzebami i możliwościami czasowymi. Idea całego projektu pozostaje jednak ta sama: jest to wzmocnienie kobiet w branży wytwórczej i kreatywnej. Dodatkowo, część kursów weekendowych, jednodniowych oraz spotkań sieciujących będzie prowadzonych lub tłumaczonych na język ukraiński.
YouthLab
Dla kogo?
YouthLab to projekt skierowany do młodych osób, umożliwiający im rozpoczęcie ścieżki zawodowej w branży kreatywnej i wytwórczej od zera.
Każda ze ścieżek w projekcie (modelowanie i druk 3D, grafika wektorowa, elektronika i projektowanie CNC) przeprowadzi uczestnika od podstaw do poziomu średniozaawansowanego, a zwieńczona będzie stworzeniem osobistego, profesjonalnego portfolio, dokumentującego wykonane w FabLabie projekty.
YouthLab oferuje też rozwiązanie dla osób, które jeszcze nie są pewne, czy chcą angażować się w cały cykl zajęć, ale chcą poeksperymentować, zdobyć nowe umiejętności i kwalifikacje.
Maker Woman
Dla kogo?
Projekt skierowany do kobiet, które chcą poszerzyć swoje kompetencje wymagane przez nowoczesny rynek pracy. Przechodzą one pełną ścieżkę od obsługi oprogramowania, przez pracę z maszynami, aż do stworzenia własnego prototypu. W ramach blisko 200 godzin warsztatów i konsultacji, uczestniczki między innymi mogą nauczyć się projektowania 2d i 3d, prototypowania, modelowania oraz pracy na maszynach dostępnych w pracowni FabLab powered by Orange.
Dwie z absolwentek Maker Woman otrzymały nagrodę Amazing Woman na dalszy rozwój swoich projektów. Były to Magdalena Zaraś za projekt protezy dłoni drukowanej w 3D, Anna Wójcik za projekt „Oddychacza”.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Akademia Druku 3d
Dla kogo?
Akademia druku 3D to cykl spotkań szkolnych spotkań na temat modelowania 2d, 3d i elektroniki, po których wybrana część uczestników spróbowała pracy na drukarkach 3d, długopisach 3d, tabletach graficznych czy ploterze laserowym.
Uczniowie w praktyce przekonali się, jak wykorzystać wiedzę z dziedzin takich jak elektronika, matematyka czy informatyka. Na zakończenie projektu uczestnicy wydrukowali na drukarkach 3d samodzielnie przygotowane przez nich projekty.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Young Makers
Dla kogo?
Dzięki udziałowi w zajęciach, 35 uczestników projektu zdobyło nowe kompetencje przydatne na rynku pracy. Wzięli udział w warsztatach z nowych technologii, projektowania, obsługi maszyn oraz poznawania swoich mocnych stron. Na podstawie testów, każdy z nich mógł w trakcie projektu świadomie wybrać zajęcia najbardziej odpowiadające jego talentom.
W sumie projekt składał się z 243 godzin zajęć i konsultacji z mentorami. Ich wsparcie, pomogło młodzieży biorącej udział w projekcie wykonać samodzielnie wymyślone i zaprojektowane przedmioty.
Dodatkowo, zorganizowaliśmy 60 godzin otwartych warsztatów, w których wzięło udział łącznie 138 wychowanków domów dziecka i ośrodków socjoterapeutycznych. Partnerem projektu jest Fundacja Program Pomocy Pierwsza Praca. Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Makerthon
Dla kogo?
Makerthon to wydarzenie inspirowane hackatonami. Jest rodzajem weekendowego konkursu, w czasie którego kilkuosobowe zespoły rozwiązują zadanie projektowe – w tym wypadku związane z potrzebą społeczną. z drużyn pod okiem mentorów korzysta z parku maszynowego FabLab powered by Orange, by stworzyć prototyp swojego wynalazku.
Do pierwszego Makerthonu zaprosiliśmy Polską Akcję Humanitarną, która określiła problem. Zwycięski projekt – gra „Oblicza Afryki” – okazał się świetnym rozwiązaniem. PAH postanowiła wdrożyć ją do użytku w działaniach edukacyjnych.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Stwórz pomoc dydaktyczną
Dla kogo?
Warsztaty FabLab powered by Orange “Stwórz pomoc dydaktyczną”
Projekt przeznaczony był dla nauczycieli uczestniczących w programie #SuperKoderzy. Jest możliwy dzięki środkom z 1% podatku przekazanego przez podatników Fundacji Orange.
Piątka nauczycieli pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych została wyłoniona w ramach konkursu. Mogli oni uczestniczyć w trzydniowych warsztatach w FabLab powered by Orange. Każdy z nich miał dostęp do pracowni i maszyn oraz konsultacji mentorów, by stworzyć według swojego pomysłu i projektu unikalną pomoc dydaktyczną. Drugim etapem są spotkania z uczniami, na których są poruszane zagadnienia m.in. z projektowania i programowania.
Fablab by night
Dla kogo?
Cykliczny projekt przeznaczony dla wszystkich zajętych, a zainteresowanych działalnością FabLab powered by Orange. Są to comiesięczne wieczorne spotkania z technologiami, warsztaty o różnych tematach, pokazy, wykłady i oprowadzanie po pracowniach. Daje to możliwość zadania pytań ekspertom czy przyjrzenia się pracy w fablabie.
Niektórzy entuzjaści ruchu DIY mówią, że najlepsze projekty powstają w późnych godzinach wieczornych – każdy chętny może tego doświadczyć właśnie by night.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Rodzinne soboty
Dla kogo?
Międzypokoleniowe warsztaty dla dużych i małych, przeznaczone dla rodziców z dziećmi lub dziadków z wnukami. Są dostosowane do możliwości dzieci, co nie zmienia faktu, ż nadal zawierają elementy projektowania, konstruowania przy użyciu komputerów, maszyn i narzędzi dostępnych w poszczególnych pracowniach. Dzięki temu, niejedna rodzina ma szansę odkryć nowe, nieznane dotąd wspólne pasje!
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange.
Startup dla młodych
Dla kogo?
Projekt dla uczniów warszawskich szkół średnich. Jego celem jest rozwój przedsiębiorczości oraz nauka metod współczesnej fabrykacji, prototypowania oraz pracy w grupach projektowych. Pierwszy etap to spotkania, w czasie których grupy uczniów poznają możliwości fablabu i konsultują swoje pomysły z edukatorami.
W drugim etapie – przeznaczonym dla 20 osób wyłonionych w ramach konkursu – zajęcia będą miały formę praktyczną. Każdy może skonstruować pod okiem mentorów swój własny wynalazek.
Projekt jest realizowany dzięki współpracy pomiędzy urzędem miasta st. Warszawy, a Stowarzyszeniem Robisz.to wraz ze wsparciem Fundacji Orange.